Eduscience

Eduscience

Statuetka, nagroda w 10. edycji konkursu „Popularyzator Nauki 2014”, jest już w naszych rękach! W poniedziałek wręczono ją Dyrektorowi Instytutu Geofizyki PAN prof. Pawłowi Rowińskiemu – Nasz Instytut został bowiem laureatem konkursu w kategorii „Instytucje Naukowe”. EDUSCIENCE miało w tym zwycięstwie ogromny, bezcenny wkład.

Konkurs „Popularyzator Nauki” organizowany jest przez serwis Nauka w Polsce Polskiej Agencji Prasowej oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i należy do najbardziej prestiżowych w naszym kraju. Mamy więc się czym chwalić.

Zapowiadano wcześniej, że nagroda, statuetka, będzie wykonana z pirytu i krzemienia. Ileż symbolicznego piękna byłoby w tym połączeniu krzemienia z pirytem! W odległych czasach uderzając krzemieniem o piryt, rozpalano ogień, ogień zaś to przecież jedno z najważniejszych odkryć ludzkości! Nic więc dziwnego, że wizja statuetki pirytowo-krzemiennej rozpaliła wyobraźnię nas ludzi EDUSCIENCE...

Statuetkę wykonano ostatecznie ze szkła. Tej nieco skromniejszej niż w zamiarze wersji statuetki blasku dodał jednak fakt, że wręczyła ją Dyrektorowi prof. Pawłowi Rowińskiemu Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego prof. Lena Kolarska-Bobińska.

Pani Minister podczas oficjalnego wystąpienia dała wyraz przekonaniu o tym, że promocja nauki jest równie ważna, co zajmowanie się nią. Podkreśliła także, że badania naukowe powinny iść w parze z informowaniem o ich wynikach. Prof. Lena Kolarska-Bobińska podziękowała popularyzatorom nauki za ich pracę.

Nasuwają się pytania – Dlaczego to właśnie nasz instytut zwyciężył w kategorii „Instytucje Naukowe”? Co stoi u źródeł tego sukcesu? Odpowiedział na nie w trakcie wystąpienia oraz wywiadu prasowego Dyrektor prof. Paweł Rowiński mówiąc, że tajemnica jest dwojakiego rodzaju, po pierwsze świetny zespół, ludzie którzy kochają to co robią, po drugie ciekawy przedmiot badawczy – Ziemia, zjawiska ekstremalne, na przykład trzęsienia ziemi, tsunami… Nie sposób oczywiście zapomnieć o badaniach polarnych i udziale Polskiej Stacji Polarnej na Spitsbergenie w popularyzowaniu nauki.

Prof. Paweł Rowiński wyjaśnił, że Instytut Geofizyki PAN swą działalność edukacyjną realizuje przede wszystkim w ramach Projektu EDUSCIENCE, ale zaczynał od mniejszego projektu znanego jako „Geofizyka w Szkole”.

Szklana statuetka stała się symbolem naszych osiągnięć w popularyzowaniu nauki. Ale stać się może także pretekstem do zgłębienia wiedzy na temat samego szkła. Początki produkcji tego surowca sięgają tysięcy lat przed naszą erą. Prawdopodobne, że do wyrobu szkła doszło przypadkowo około 5 tysięcy lat temu, kiedy to feniccy kupcy transportujący kamień przypadkowo wytopili szkło w ognisku. Tak przynajmniej twierdził rzymski historyk i pisarz Pliniusz Starszy. Od „zawsze” natomiast do naturalnego szkła dostęp miały kultury żyjące w pobliżu wulkanów. Naturalne szkło powstaje bowiem w wyniku natychmiastowego stygnięcia lawy. A do czego początkowo było używane? Oto być może temat na ciekawy artykuł.


Tekst: dr Magdalena Puczko


Relacja filmowa Polskiej Agencji Prasowej z rozdania nagród w konkursie „Popularyzator Nauki 2014” znajduje się tutaj.

Galeria zdjęć

Zielone wtorki z Scientix - seria webinariów

Serdecznie zapraszamy do udziału w webinariach cyklu „Zielone Wtorki z Scientix”. Co dwa-trzy tygodnie (we wtorki o godzinie 17.00) zaprosimy Państwa na spotkania online wokół tematów środowiskowych. Poprowadzą je pracownicy Instytutu Geofizyki…

Czytaj więcej

Dołącz do projektu polarnego dla szkół

Drodzy Nauczyciele, mamy dla Was i dla Waszych szkół kolejną projektową propozycję Projekt EDU-ARCTIC2 oferuje ciekawe pakiety, z którymi uczniowie mogą pracować samodzielnie lub pod Waszym okiem, a także webinaria polarne i filmy 360 stopni…

Czytaj więcej