Eduscience

Dla gimnazjum proponuje się, aby uczniowie przyzwyczaili się do wykonywania stałych obowiązków w sposób systematyczny nawet w dni wolne od zajęć. Zaobserwowane i zanotowane zjawiska oraz pomierzone i przekazywane dalej wartości na platformę Eduscience muszą być zweryfikowane i przedstawiane jako wartości średnie z pomiarów wykonanych przez różnych uczniów. Wiarygodność każdego wyniku powinna być określona po analizie błędów, jakie mogły zostać popełnione w trakcie pomiarów. Wymagana będzie tu również osobista odpowiedzialność za powierzone zadanie lub pełnienie tzw. dyżuru obserwatora.

Porównanie własnych wyników z wynikami umieszczonymi na platformie Eduscience przez inne szkoły może być podstawą do kojarzenia wielu faktów i pierwszą próbą prognozowania zmian, jakie mogą nastąpić w środowisku z bezpośredniego otoczenia.

Elementami dla takiego monitoringu winno być codzienne określenie podstawowych warunków meteorologicznych:

  • pomiar temperatury powietrza (średniej, maksymalnej i minimalnej) według przyjętego jednego standardu,
  • określenie prędkości i kierunku wiatru,
  • zanotowanie rodzaju i pomiar wielkości opadu atmosferycznego,
  • zebranie do miski opadu atmosferycznego, jeśli taki występuje oraz określenie jego stopnia zanieczyszczenia przy pomocy dwóch wskaźników (testów) barwnych (np. zakwaszenia i rozpuszczonych w nim substancji pyłowych),
  • zmierzenie grubości występującej pokrywy śnieżnej oraz pomiar jej gęstości przy pomocy specjalnej wagi,
  • jeśli w okolicy szkoły znajduje się zbiornik wodny lub ciek, można wykonać test jakości wody podobnie jak dla opadu.

Monitoring powinien również nawiązywać do elementów otaczającej przyrody żywej:

  • zanotowanie przelotów ptaków wędrownych,
  • zakwit kwiatów (przebiśniegi, magnolie, maki polne, lipy oraz na powierzchni zbiorników wodnych),
  • okres występowania dokuczliwych os,
  • obserwowane w okolicy zbiory truskawek, czereśni, grzybów i winogron,

2 Krajowa Konferencja Scientix "Dobre praktyki STEM"

Serdecznie zapraszamy na 2. Krajową Konferencję Scientix „Dobre Praktyki STEM” dla nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, która odbędzie się w dn. 23-24.11.2018 r. w Warszawie. Zapisy właśnie ruszyły, a organizatorzy jak zwykle…

Czytaj więcej

Webinaria Scientix dla nauczycieli

Serdecznie zapraszamy na webinaria dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. W cztery kolejne środy o godzinie 15.00 zabierzemy Państwa w podróż do świata nauki. Pokażemy ciekawe materiały do pracy z uczniami i zaprezentujemy różne sposoby…

Czytaj więcej

Zdrowe opalanie, czyli jakie?

Jak długo mogę się dziś opalać? To pytanie zadajemy sobie szczególnie w bardzo słoneczne dni. Czy możliwe jest wyznaczenie czasu opalania, w którym naszemu organizmowi dostarczymy dawkę promieniowania potrzebną do wytworzenia witaminy D3, a jednocześnie…

Czytaj więcej

Wakacyjna lektura dla nauczycieli

Zachęcamy do wpisania na swoją wakacyjną listę lektur dwóch nowych raportów dotyczących edukacji przyrodniczej. To idealne lektury letnie dla tych wszystkich, którzy zainteresowani są nauczaniem STEM oraz wykorzystaniem gier w nauczaniu!

Czytaj więcej