Eduscience

Na drugim etapie kształcenia uczniowi stawiane będą dodatkowe wymagania. Każde zdarzenie i obserwacja pomimo, że dokonywana jest przez poszczególnych uczniów wymaga już na tym etapie kształcenia wspólnego uzgodnienia danych w grupie przed dalszym przekazaniem informacji nauczycielowi. Uczniowie przekazując lub rozpowszechniając taką informację dalej, muszą dokonać jej oceny pod kątem wiarygodności. Elementami takiego monitoringu powinny być:

  • pomiar temperatury powietrza według przyjętego jednego standardu,
  • jeśli występuje wiatr, określenie jego kierunku (cztery podstawowe) i siły (powiew, porywisty, huragan).
  • zanotowanie rodzaju opadu atmosferycznego, jeśli wystąpił (mżawka, deszcz, ulewa, grad, śnieg, sadź),
  • zmierzenie grubości występującej ewentualnie pokrywy śnieżnej na podwórku szkoły,

Monitoring powinien również nawiązywać do elementów otaczającej przyrody żywej:

  • zanotowanie przylotu lub odlotu bądź przelotów ptaków (bocianów, dzikich gęsi i szpaków)
  • kwitnienie kwiatów na drzewach (wiśnie, jabłonie, jarzębina),
  • okres występowania dokuczliwych komarów,
  • jeśli w okolicy szkoły znajduje się zbiornik wodny lub ciek, można monitorować zmiany wysokości powierzchni wody na przygotowanych z nauczycielem znacznikach,
  • obserwacje zbioru traw na łąkach oraz zbóż na polach (żyto, owies, pszenica),
  • utrata liści i igieł przez drzewa (brzoza, drzewa owocowe, modrzew).

Co ma tundra do dwutlenku węgla?

Tundra to przykład biomu, czyli obszaru o określonym świecie roślinnym i zwierzęcym w danej strefie klimatycznej. Występuje głównie na półkuli północnej na obszarze Arktyki i pokrywa ok. 20% powierzchni Ziemi.

Czytaj więcej