Eduscience

Eduscience

Czy próbowałeś/aś jeździć na rowerze z „kwadratowymi kołami”? Raczej nie

Nietrudno przewidzieć, że po płaskiej drodze nie byłaby to przyjemna jazda.



Czerwona linia to tor osi w czasie jednego obrotu „kwadratowego koła”.



Co zrobić, żeby tak nie trzęsło?

Może po prostu zbudować wyboistą drogę w kształcie brązowej linii. Wtedy tor osi „kwadratowego koła” będzie linią prostą.



Właściwy kształt drogi to ciąg odwróconych łuków krzywej łańcuchowej. To krzywa w kształcie litery „U”, taka, jaką tworzy łańcuch zwisający między dwiema podporami. Jeśli łuki stykają się pod kątem prostym, a długość boku kwadratu jest taka sama jak długość łuku, to środek kwadratu będzie utrzymywał się na tym samym poziomie, w miarę jak „kwadratowe koło” się porusza.



Dla „kwadratowych kół” potrzebny jest po prostu inny kształt nawierzchni.



Okrągłe koła świetnie się sprawdzają na płaskich drogach.



Okazuje się, że niemal każdy kształt „koła” się sprawdzi, o ile zbudujemy dla niego odpowiednią drogę.

Modele pojazdów o kwadratowych kołach i dopasowanych do nich drogach można obejrzeć m.in. w CENTRUM NAUKI KOPERNIK w Warszawie, Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie, Muzeum Nauki w Birmingham, Muzeum Matematyki w Nowym Jorku.

 

Opracowanie i rysunki w tekście: Jadwiga Kalabińska

Na podstawie:

Ian Stewart, Gabinet matematycznych zagadek, Wydawnictwo Literackie Sp. z o.o., Kraków 2011.

Galeria zdjęć

2 Krajowa Konferencja Scientix "Dobre praktyki STEM"

Serdecznie zapraszamy na 2. Krajową Konferencję Scientix „Dobre Praktyki STEM” dla nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, która odbędzie się w dn. 23-24.11.2018 r. w Warszawie. Zapisy właśnie ruszyły, a organizatorzy jak zwykle…

Czytaj więcej

Webinaria Scientix dla nauczycieli

Serdecznie zapraszamy na webinaria dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. W cztery kolejne środy o godzinie 15.00 zabierzemy Państwa w podróż do świata nauki. Pokażemy ciekawe materiały do pracy z uczniami i zaprezentujemy różne sposoby…

Czytaj więcej

Zdrowe opalanie, czyli jakie?

Jak długo mogę się dziś opalać? To pytanie zadajemy sobie szczególnie w bardzo słoneczne dni. Czy możliwe jest wyznaczenie czasu opalania, w którym naszemu organizmowi dostarczymy dawkę promieniowania potrzebną do wytworzenia witaminy D3, a jednocześnie…

Czytaj więcej

Wakacyjna lektura dla nauczycieli

Zachęcamy do wpisania na swoją wakacyjną listę lektur dwóch nowych raportów dotyczących edukacji przyrodniczej. To idealne lektury letnie dla tych wszystkich, którzy zainteresowani są nauczaniem STEM oraz wykorzystaniem gier w nauczaniu!

Czytaj więcej