Eduscience

Eduscience

W dniach 11-12 października 2012 r. uczniowie klasy Id z Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie wraz z opiekunami p. Małgorzatą Kędzierską i p. Elżbietą Rożek brali udział w wycieczce do Książa. Wycieczka została zorganizowana w ramach projektu edukacyjnego – „Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii – EDUSCIENCE”.

Pierwszym celem naszej wyprawy było Obserwatorium Geofizyczne Instytutu Geofizyki Polskiej Akademii Nauk usytuowane na terenie zamku Książ. Pracownicy Obserwatorium zaprosili uczniów na prelekcje poświęcone budowie wnętrza Ziemi, opowiedzieli o badaniach sejsmologicznych i tropieniu źródeł trzęsienia ziemi, a także pokazali precyzyjną aparaturę pomiarową, która pozwala rejestrować parametry kluczowe dla poznania budowy i zjawisk rządzących naszą planetą.

Następnie udaliśmy się na Zamek Książ – największy dolnośląski zamek i trzeci pod względem wielkości zamek w Polsce. Zwiedzając ten zamek nie sposób było się nudzić. Pani przewodnik bardzo ciekawie opowiedziała historię zamku na przestrzeni dziejów, a także tajemnice podziemnych tuneli. Zwiedziliśmy imponującej wielkości komnaty, z których najpiękniejsze to Sala Maksymiliana, Salon Chiński, Salon Włoski, Salon Zielony i Hall Myśliwski. Na terenie wokół zamku znajdują się piękne ogrody i stadnina koni. Gdy wydawało się, że już będziemy opuszczać teren zamku uczniowie zostali zaproszeni do przenośnego planetarium. Mieliśmy niepowtarzalną okazję, aby przy pomocy nowoczesnych urządzeń multimedialnych odbyć podróż w odległe miejsca Układu Słonecznego. Pracownik planetarium starał się uwrażliwić uczniów na zjawiska występujące na sferze niebieskiej, nauczyć obserwacji ruchu gwiazd i planet, a także lokalizowania wybranych ciał niebieskich. Zwieńczeniem tego dnia był spacer ścieżkami edukacyjnymi Zamku Książ oraz Książańskiego Parku Krajobrazowego.

Kolejny dzień naszej wycieczki to zdobycie Szczelińca Wielkiego (919 m n.p.m.) – najwyższego szczytu Gór Stołowych i zarazem wspaniałego punktu widokowego. Na szczyt prowadziła nas droga zbudowana z ponad 600 kamiennych stopni. Po drodze mijaliśmy naturalnie powstałe formy skalne o ciekawych kształtach: Wielbłąda, Słonia, Wiewiórkę i charakterystycznego Małpoluda. Widzieliśmy także Kołyskę Księżniczki Emilki – dwie niezwykłe skały (tzw. chybotki), które, pomimo swej dużej masy, dają się poruszyć przy użyciu niewielkie siły.

Mieliśmy wielkie szczęście, gdyż była piękna pogoda i bardzo dobra widoczność, dzięki czemu zobaczyliśmy całą Ziemię Kłodzką, a także pasmo Sudetów wraz z Karkonoszami. Podziwialiśmy niezwykły krajobraz piaskowców Gór Stołowych. Dzięki tej wyprawie uczniowie zapoznali się z rzeźbą i zarysem budowy geologicznej Sudetów Środkowych.

Wyprawa nasza nie była tylko naukowa, wieczorami tańczyliśmy w rytm najnowszych przebojów, a potem jeszcze wesoło śpiewaliśmy przy akompaniamencie gitary.

Elżbieta Rożek

2 Krajowa Konferencja Scientix "Dobre praktyki STEM"

Serdecznie zapraszamy na 2. Krajową Konferencję Scientix „Dobre Praktyki STEM” dla nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, która odbędzie się w dn. 23-24.11.2018 r. w Warszawie. Zapisy właśnie ruszyły, a organizatorzy jak zwykle…

Czytaj więcej

Webinaria Scientix dla nauczycieli

Serdecznie zapraszamy na webinaria dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. W cztery kolejne środy o godzinie 15.00 zabierzemy Państwa w podróż do świata nauki. Pokażemy ciekawe materiały do pracy z uczniami i zaprezentujemy różne sposoby…

Czytaj więcej

Zdrowe opalanie, czyli jakie?

Jak długo mogę się dziś opalać? To pytanie zadajemy sobie szczególnie w bardzo słoneczne dni. Czy możliwe jest wyznaczenie czasu opalania, w którym naszemu organizmowi dostarczymy dawkę promieniowania potrzebną do wytworzenia witaminy D3, a jednocześnie…

Czytaj więcej

Wakacyjna lektura dla nauczycieli

Zachęcamy do wpisania na swoją wakacyjną listę lektur dwóch nowych raportów dotyczących edukacji przyrodniczej. To idealne lektury letnie dla tych wszystkich, którzy zainteresowani są nauczaniem STEM oraz wykorzystaniem gier w nauczaniu!

Czytaj więcej