Eduscience

Eduscience

W dniach 11-12 października 2012 r. uczniowie klasy Id z Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie wraz z opiekunami p. Małgorzatą Kędzierską i p. Elżbietą Rożek brali udział w wycieczce do Książa. Wycieczka została zorganizowana w ramach projektu edukacyjnego – „Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii – EDUSCIENCE”.

Pierwszym celem naszej wyprawy było Obserwatorium Geofizyczne Instytutu Geofizyki Polskiej Akademii Nauk usytuowane na terenie zamku Książ. Pracownicy Obserwatorium zaprosili uczniów na prelekcje poświęcone budowie wnętrza Ziemi, opowiedzieli o badaniach sejsmologicznych i tropieniu źródeł trzęsienia ziemi, a także pokazali precyzyjną aparaturę pomiarową, która pozwala rejestrować parametry kluczowe dla poznania budowy i zjawisk rządzących naszą planetą.

Następnie udaliśmy się na Zamek Książ – największy dolnośląski zamek i trzeci pod względem wielkości zamek w Polsce. Zwiedzając ten zamek nie sposób było się nudzić. Pani przewodnik bardzo ciekawie opowiedziała historię zamku na przestrzeni dziejów, a także tajemnice podziemnych tuneli. Zwiedziliśmy imponującej wielkości komnaty, z których najpiękniejsze to Sala Maksymiliana, Salon Chiński, Salon Włoski, Salon Zielony i Hall Myśliwski. Na terenie wokół zamku znajdują się piękne ogrody i stadnina koni. Gdy wydawało się, że już będziemy opuszczać teren zamku uczniowie zostali zaproszeni do przenośnego planetarium. Mieliśmy niepowtarzalną okazję, aby przy pomocy nowoczesnych urządzeń multimedialnych odbyć podróż w odległe miejsca Układu Słonecznego. Pracownik planetarium starał się uwrażliwić uczniów na zjawiska występujące na sferze niebieskiej, nauczyć obserwacji ruchu gwiazd i planet, a także lokalizowania wybranych ciał niebieskich. Zwieńczeniem tego dnia był spacer ścieżkami edukacyjnymi Zamku Książ oraz Książańskiego Parku Krajobrazowego.

Kolejny dzień naszej wycieczki to zdobycie Szczelińca Wielkiego (919 m n.p.m.) – najwyższego szczytu Gór Stołowych i zarazem wspaniałego punktu widokowego. Na szczyt prowadziła nas droga zbudowana z ponad 600 kamiennych stopni. Po drodze mijaliśmy naturalnie powstałe formy skalne o ciekawych kształtach: Wielbłąda, Słonia, Wiewiórkę i charakterystycznego Małpoluda. Widzieliśmy także Kołyskę Księżniczki Emilki – dwie niezwykłe skały (tzw. chybotki), które, pomimo swej dużej masy, dają się poruszyć przy użyciu niewielkie siły.

Mieliśmy wielkie szczęście, gdyż była piękna pogoda i bardzo dobra widoczność, dzięki czemu zobaczyliśmy całą Ziemię Kłodzką, a także pasmo Sudetów wraz z Karkonoszami. Podziwialiśmy niezwykły krajobraz piaskowców Gór Stołowych. Dzięki tej wyprawie uczniowie zapoznali się z rzeźbą i zarysem budowy geologicznej Sudetów Środkowych.

Wyprawa nasza nie była tylko naukowa, wieczorami tańczyliśmy w rytm najnowszych przebojów, a potem jeszcze wesoło śpiewaliśmy przy akompaniamencie gitary.

Elżbieta Rożek

Zegarmistrzowie języka

Postrzeganie czasu jest dla funkcjonowania ludzkiego umysłu kluczowe. Jego zaburzenie powoduje trudności np. w komunikacji językowej. Prowadzone przez nas badania pokazują, jak można naprawić zepsuty „zegar neuronalny” u osób z trudnościami…

Czytaj więcej

Co ma tundra do dwutlenku węgla?

Tundra to przykład biomu, czyli obszaru o określonym świecie roślinnym i zwierzęcym w danej strefie klimatycznej. Występuje głównie na półkuli północnej na obszarze Arktyki i pokrywa ok. 20% powierzchni Ziemi.

Czytaj więcej