Eduscience

Eduscience

Czy nie jesteście ciekawi jak stworzyć pastę dla słonia, jak napełnić balon jednym dmuchnięciem, albo kim jest "Pan Jajeczny" i jak za pomocą ogrzanego powietrza znalazł się w kolbie? Takie rzeczy wyjaśniamy na naszych Festiwalach Nauki, oto krótka relacja z Lęborka.

FESTIWAL NAUKI

Dzień pierwszy, piątek:

Część warsztatowa Festiwalu odbyła się piątek w Gimnazjum nr 1 im. Józefa Wybickiego w Lęborku. Zajęcia przeprowadzone zostały z udziałem klasy 1D, podzielonej na 3 zespoły dziesięcioosobowe. Każda grupa wzięła udział w warsztatach zorganizowanych w 3 salach specjalnie do tego celu przygotowanych przez animatorów prowadzących pokazy.

Podczas warsztatów uczniowie wykazywali dużą aktywność i zainteresowanie eksperymentami. Na koniec każdego pokazu przeprowadzany był quiz w formie pytań do grupy. Punktacja wykazała wysoki poziom wiedzy. Zwycięska drużyna – choć jej wyłonienie nie było łatwe – została zaprezentowana i nagrodzona następnego dnia na scenie podczas plenerowej części Festiwalu.


Dzień drugi, sobota:

Część plenerowa zorganizowana była w kompleksie sportowym "Orlik" przy pl. Piastowskim w Lęborku. Impreza rozpoczęła się punktualnie o 10:00 wystąpieniem przedstawicieli z Instytutu Geofizyki PAN. Potem przyszedł czas na pokazy naukowe.

1. Merlin i inni chemicy

Pokaz poświęcony „magicznym” reakcjom chemicznym. Celem pokazu było udowodnienie tezy, że czarnoksiężnik Merlin był prawdopodobnie wyśmienitym chemikiem, a wykorzystywana przez niego „magia” była w rzeczywistości czystą nauką.

2. Śnieżna nauka

W tym pokazie wykorzystując chemię polimerów, stworzono z niewielkiej ilości proszku sztuczny śnieg. Dodatkowo dzieci były świadkami przywoływania dżina z butelki. Za pomocą ogrzanego powietrza wprowadzono do kolby „Pana Jajecznego”, czyli ugotowane na twardo jajko. Na koniec przeprowadzono eksperyment, którego efektem była lampa wulkaniczna.

3.Powietrze, próżnia i ciśnienie

Tym razem widzowie mogli zobaczyć, w jaki sposób napełnić balon jednym dmuchnięciem, czy też sprawić by umieszczona w nim piłka lewitowała. Zademonstrowano także eksperyment półkul magdeburskich, pierwotnie przeprowadzony blisko 350 lat temu w Magdeburgu, kiedy to szesnaście koni próbowało rozerwać dwie na pierwszy rzut oka niczym niepołączone półkule. Na koniec wykorzystując m. in. klosz próżniowy i odkurzacz nadmuchano zawiązany balon oraz zapakowano próżniowo w foliowy worek ochotnika – nikt nie ucierpiał.

4. Dynamiczny Newton

Na scenie zaprezentowane zostały trzy zasady dynamiki sformułowane przez jednego z najwybitniejszych naukowców wszechczasów. Mali obserwatorzy uświadomili sobie, że zasady te towarzyszą nam cały czas w codziennym życiu, choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę.

5. Fizyka i inne dziwne zjawiska

Na zakończenie pokazów zaprezentowano eksperymenty, które mogły zadziwić przeciętnego obserwatora. Można się było dowiedzieć, co zrobić, by woda nie chciała wylać się ze szklanki (nawet bez podłożenia kartki papieru!) lub jak nadmuchać balon nie zawiązując otworu.

 

W przerwach pomiędzy pokazami na scenie występowały dzieci z grup tanecznych, perkusyjnych oraz zespół muzyczny MAYONESS, a konferansjer cały czas utrzymywał kontakt z publicznością i zachęcał ja do aktywnego uczestnictwa w Festiwalu.

Równolegle z pokazami na scenie w 5 namiotach odbywały się warsztaty edukacyjne dla dzieci. Warto podkreślić nieustanne zainteresowanie proponowanymi eksperymentami. W każdym namiocie rozdawano nagrody – gadżety EDUSCIENCE.

Zegarmistrzowie języka

Postrzeganie czasu jest dla funkcjonowania ludzkiego umysłu kluczowe. Jego zaburzenie powoduje trudności np. w komunikacji językowej. Prowadzone przez nas badania pokazują, jak można naprawić zepsuty „zegar neuronalny” u osób z trudnościami…

Czytaj więcej

Co ma tundra do dwutlenku węgla?

Tundra to przykład biomu, czyli obszaru o określonym świecie roślinnym i zwierzęcym w danej strefie klimatycznej. Występuje głównie na półkuli północnej na obszarze Arktyki i pokrywa ok. 20% powierzchni Ziemi.

Czytaj więcej