Eduscience

Wschód Słońca na Marsie. (www.nasa.gov)

"Odkryto życie na Marsie!"

Piotr Olejniczak

Takie hasło wiele osób chciałoby usłyszeć, albo przynajmniej wiele liczy na to, że wkrótce usłyszy. Skąd bierze się takie chciejstwo? I właściwie co by się stało, gdybyśmy odkryli tam ślady życia?

Życie jako takie interesuje paleontologów odkąd istnieją. Ba! Życiem nawet wcześniej interesowali się wielcy myśliciele, filozofowie, czy przywódcy religijni.
Człowiek odkąd zaczął się zastanawiać nad sensem swojego bytu szukał odpowiedzi na pytanie: skąd się wziął? Skąd się wzięło życie na Ziemi.

Nie sposób tutaj w kilku zdaniach o tym napisać, bo trzeba byłoby wiele na to miejsca i czasu poświęcić. Wcześniej już coś niecoś wspominałem na ten temat przy okazji poruszania sprawy komet. Jeśli ktoś jest zainteresowany, to może stosowny artykuł znaleźć w archiwum.

Wracając jednak do sprawy życia na Marsie. Obecnie mamy sporo poszlak, które wskazują, że na naszej sąsiedniej planecie istniały warunki do tego, żeby nawet najprostsze organizmy mogły się rozwinąć. W jakim celu jest nam potrzebna ta wiedza? Ano w takim, że my sami dalej szukamy odpowiedzi na pytanie, które już tutaj się pojawiło, ale w odniesieniu do naszej planety. Wiemy, że jest kilka hipotez, które starają się wyjaśnić pochodzenie życia na naszej planecie. Ale aby sprawdzić która z nich jest prawdziwa musimy znaleźć na to mocne dowody.

Kiedyś taką hipotezą była ewolucja, dzisiaj wiemy, że to już teoria, bo jest mnóstwo dowodów na to, że jest to proces faktyczny.

Pytania i wątpliwości są napędem nauki i w tym akurat przypadku świetnie to widać. Na Marsie pracuje już od bardzo długiego czasu łazik, który dokonuje pomiarów, bada próbki skał z powierzchni oraz dokonuje nieśmiałych odwiertów w miarę swoich możliwości, oczywiście uzupełniając to wszystko ogromną ilością zdjęć.

Naszą fascynację Marsem i w ogóle możliwością istnienia życia na innych planetach pobudzają dodatkowo filmy SF, które niejednokrotnie bardzo odważnie starają się nam ukazać często przerażające postaci "obcych". Musimy mieć świadomość, że na razie nie udało się znaleźć choćby obcych bakterii, a co dopiero bardzo rozwiniętych organizmów. Niemniej poszukiwanie odpowiedzi samo w sobie jest fascynujące, a sam dreszczyk emocji przy kolejnych niezwykłych odkryciach jeszcze bardziej wzmaga apetyt.

Oczywiście to są moje subiektywne opinie i nie musicie się z nimi zgadzać. Jeśli uważacie inaczej, albo macie inne przemyślenia - piszcie śmiało! :)