Eduscience

Eduscience

W ubiegłym tygodniu 09.10.14 r. odbyła się konferencja EDUSCIENCE w Warszawie.

W konferencji udział wzięli przedstawiciele władz oświatowych, w tym Ministerstwa Edukacji i Kuratorium Oświaty w Warszawie, oraz władz samorządowych – burmistrzowie miast województwa mazowieckiego, wójtowie, pracownicy wydziałów edukacji urzędów gmin, a także dyrektorzy szkół i nauczyciele.

Konferencję otworzyła dr Agata Goździk, kierownik Projektu EDUSCIENCE, reprezentująca lidera Projektu – Instytut Geofizyki PAN. Przedstawiła zalety korzystania z platformy EDUSCIENCE, podkreślając, że produkty Projektu, w tym narzędzia i zasoby znajdujące się na platformie i portalu są dostępne od września 2014 roku dla wszystkich szkół w Polsce, wszystkie szkoły w Polsce mogą także skorzystać z bezpłatnych wycieczek edukacyjnych, wziąć udział w lekcjach online prowadzonych przez dydaktyków EDUSCIENCE i transmisjach, m.in. z Polskiej Stacji Polarnej Hornsund na Spitsbergenie. Od września 2014 roku rozpoczął się bowiem etap upowszechniania Projektu EDUSCIENCE.

Następnie głos zabrał Leszek Lotkowski z Edukacji Pro Futuro, partnera Projektu EDUSCIENCE. Zaprezentował on zasoby i możliwości platformy edukacyjnej EDUSCIECE, wskazując na innowacyjne rozwiązania, w tym możliwość dopasowania materiałów do potrzeb danej grupy uczniów – zarówno materiałów na konkretne lekcje, jak i całych programów nauczania, które można dowolnie modyfikować. Poinformował także, że MEN w rekomendacjach dydaktyczno-metodycznych dla rządowego projektu „Cyfrowa Szkoła” proponuje korzystanie z zasobów projektu EDUSCIENCE.

Następnie wystąpił Colin Rose (Accelerated Learning Systems) popularyzator metod przyspieszonego uczenia, międzynarodowy ekspert edukacyjny i doradca brytyjskiego rządu w dziedzinie edukacji. Przedstawił kilka prostych metod aktywizujących uczniów, ale równocześnie zmuszających ich do refleksji nad poziomem własnej wiedzy. Omówił też rolę nauczyciela w cyfrowej szkole, zwracając uwagę na to, że tak szybko, jak zmienia się świat zmienia się rola nauczyciela w edukacji i oczekiwania ze strony uczniów. Nauczyciel przestaje być głównym źródłem wiedzy, staje się niejako przewodnikiem w mnogości docierających do uczniów informacji i trenerem nauczania. Zauważył też, że to na ucznia powinno przerzucić się odpowiedzialność za jego naukę, zmuszając go jak najczęściej do samodzielnego rozwiązywania problemów naukowych.

Katarzyna Lotkowska z Instytutu Nowoczesnej Edukacji, główny metodyk Projektu EDUSCIENCE omówiła narzędzia diagnostyki ucznia dostępne na platformie, m.in. możliwość wykonania profilu dominacji, umożliwiającego określenie dominującej inteligencji u ucznia. Zwróciła uwagę, że sukces edukacyjny przynoszą metody dostosowane do profilu danej grupy uczniów. Poszukiwanie odpowiednich metod i ciągłe weryfikowanie sposobów nauczania powinno stanowić drogę do własnego rozwoju każdego nauczyciela i być źródłem osobistej satysfakcji.

W drugiej części konferencji zostały rozdane certyfikaty „LIDER Innowacyjnej Edukacji” przedstawicielom samorządów, na obszarze których testowane były produkty finalne Projektu EDUSCIENCE. Przedstawiciele władz odbierający certyfikaty podkreślali, że są bardzo dumni z aktywności szkół i nauczycieli, którzy brali udział w Projekcie, i poświęcili mnóstwo siły i czasu na jego realizację.

Kolejne dwa wystąpienia należały do naukowców IGF PAN – dra Grzegorza Lizurka i Tomasza Wawrzyniaka, którzy opowiedzieli o swojej przygodzie z EDUSCIENCE. Podkreślili oni, że nauki matematyczno-przyrodnicze nauczane w atrakcyjny sposób mogą stać się pasją młodych ludzi. Bezpośredni kontakt naukowców z uczniami – w czasie lekcji online, dyżurów naukowców na platformie, wycieczek do obserwatoriów – był korzyścią dla obu stron i z całą pewnością można powiedzieć, że taki sposób przekazywania wiedzy jest bardzo pasjonujący i efektywny. Jedna z prelekcji odbywała się w formie transmisji, co pokazywało jedną z możliwości platformy EDUSCIENCE.

Dwie kolejne prelegentki – Katarzyna Kossakowska, dyrektor Gimnazjum Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Ostrołęce i Anna Krusiewicz, dyrektor Szkoły Podstawowej w Ciółkówku rekomendowały Projekt EDUSCIENCE, podkreślając pozytywne zmiany uczniów ich szkół, wzrost zainteresowania nauką, w szczególności naukami matematyczno-przyrodniczymi, co pokazuje chociażby liczba zadawanych na lekcjach pytań. Zauważyli także zmiany metod pracy nauczycieli, którzy coraz chętniej korzystają z nowoczesnych rozwiązań i technologii.

Kolejne konferencje odbędą się w ciągu najbliższych pięciu tygodni. Odwiedzimy wszystkie województwa.

Serdecznie zapraszamy!

Plan konferencji i wszelkie szczegóły znajdują się na stronie http://konferencja.eduscience.pl/

Galeria zdjęć

Zielone wtorki z Scientix - seria webinariów

Serdecznie zapraszamy do udziału w webinariach cyklu „Zielone Wtorki z Scientix”. Co dwa-trzy tygodnie (we wtorki o godzinie 17.00) zaprosimy Państwa na spotkania online wokół tematów środowiskowych. Poprowadzą je pracownicy Instytutu Geofizyki…

Czytaj więcej

Dołącz do projektu polarnego dla szkół

Drodzy Nauczyciele, mamy dla Was i dla Waszych szkół kolejną projektową propozycję Projekt EDU-ARCTIC2 oferuje ciekawe pakiety, z którymi uczniowie mogą pracować samodzielnie lub pod Waszym okiem, a także webinaria polarne i filmy 360 stopni…

Czytaj więcej