Eduscience

Eduscience

Dowiedz się, jakie projekty zwyciężyły w konkursie, jaką oryginalnością wykazała się szóstka uczniów.

Ponad 40 szkolnych drużyn z Europy. Trzy etapy, zacięta rywalizacja. Ale też przygoda, frajda, inspiracja do zgłębiania wiedzy, ciekawe wyzwanie. Tak uczestnicy Konkursu arktycznego organizowanego w ramach projektu EDU-ARCTIC opisują swoje zmagania w tegorocznej właśnie rozstrzygniętej edycji. Ich zadaniem było przygotowanie projektu badawczego lub innowacji, oczywiście związanych z Arktyką. Pomysły były bardzo różne: od badań zmian klimatu i ich wpływu na transport w tym regionie, pomiarów lodowców, przez bezglebowe uprawy warzyw, po badania porostów czy fok.  Uczniowie przygotowywali eseje, filmy, postery. Finałowa dwunastka spotkała się „wirtualnie” z przedstawicielami konsorcjum projektowego z Polski, Francji, Norwegii, Islandii i Wysp Owczych i ostatecznie wyłoniono sześć zwycięskich drużyn.

Uczniowie i nauczyciele z Polski, Grecji i Włoch w nagrodę już w sierpniu odwiedzą polarne stacje badawcze na Wyspach Owczych (będą mieli okazję zobaczyć zapierające dech w piersiach widoki, unikatowe ekosystemy i zgłębić budowę geologiczną tego miejsca) lub Islandii (tu czekają na nich m.in. fiordy, obserwacja wielorybów, elektrownia geotermalna).

Młodzi ludzie (cztery dziewczyny i dwóch chłopców) mają od 14 do 19 lat i niewątpliwie złapali arktycznego i naukowego bakcyla. Ich pomysły zachwyciły jury – oryginalnością, świeżością, pasją, ale i naukowym podejściem. Zwycięskie projekty były bardzo zróżnicowane. Wojciech samodzielnie skonstruowanym urządzeniem bada przewodnictwo cieplne różnych materiałów, poszukując nowych rozwiązań dla budownictwa na północy. Jan marzy, by zostać lekarzem i chce porównywać odporność na choroby w zależności od regionu zamieszkania. Julia wymyśliła przydatny namiot plecakowy, chroniący przed trudnymi warunkami pogodowymi Arktyki. Aleksandra chce badać zakwity wody w Arktyce. Vassiliki z Grecji planuje obserwować zachowanie owiec, a Angelika z Włoch pragnie wykorzystać swoją pasję fotograficzną i przygotować interaktywną książkę dla dzieci.

A już w przyszłym roku kolejna edycja konkursu!

Wakacyjna lektura dla nauczycieli

Zachęcamy do wpisania na swoją wakacyjną listę lektur dwóch nowych raportów dotyczących edukacji przyrodniczej. To idealne lektury letnie dla tych wszystkich, którzy zainteresowani są nauczaniem STEM oraz wykorzystaniem gier w nauczaniu!

Czytaj więcej